Tuesday, 14 March 2017

PASAR MALAM TEMPAT TIBI MENULAR?

PASAR MALAM TEMPAT TIBI MENULAR?

Dila Fadilah - Tibi di Pasar Malam


Betul ke? Yes my dear. Pasar malam adalah salah satu tempat dimana terdapat ramai orang dan tempat yang mudah tersebarnya kuman Mycobacterium tuberculosis iaitu bakteria berjangkit batuk kering/tibi melalui titisan air di udara (airbone droplets) apabila penghidap tibi batuk ataupun bersin, mereka melepaskan berjuta-juta bakteria ke udara. Pastu kita pun hirup udara yang sama sbb kita pun dah bau ayam goreng yg sedap kat pasar malam kan. Lagi banyak la kita nak sedut, sedut dan sedut udara yg ada bau ayam goreng tu campur dengan kuman yang merebak melalui udara memang lagi aummm!

Tahu tak bakteria nie boleh menyerang bahagian-bahagian lain anggota badan seperti selaput otak, tulang, kelenjar, buah pinggang dan kulit serta penghidap batuk kering berisiko membawa maut sekiranya tidak mendapat rawatan dengan segera. Lagi teruk kalau orang tu mempunyai system daya ketahanan yang rendah, memang senang kena batuk kering dan terdedah dengan perlbagai risiko penyakit lain.

Jadi macam mana kita nak tahu kita kena batuk kering?


Menurut Pakar Perunding Kanan Perubatan/Respiratori, Datuk Dr. Aziah Ahmad Mahayiddin, antara tanda dan gejala penyakit Tibi paru-paru ialah batuk yang berterusan lebih daripada dua minggu, kahak yang mengandungi darah, demam dan berpeluh lazimnya pada sebelah petang dan malam. Juga susut berat badan dan hilang selera makan, sakit dada apabila batuk atau semasa menarik nafas panjang dan mudah letih.

Dila Fadilah - M. tuberculosis


Jadi mcmana nak elakkan daripada terkena batuk kering?


Bukan tak boleh pergi ke pasar malam utk cari bahan-bahan basah untuk mamasak, cuma kita kena ambil langkah berjaga-jaga. Lebih-lebih lagi skrg nie macam-macam penyakit ada. Jadi kena la ada kesedaran tinggi nak tingkatkan daya ketahanan badan. Bagi ibu bapa yang selalu bawa anak-anak ke pasar malam, kena pastikan anak-anak tidak dijangkiti penyakit. Sebab tu penting untuk amalkan minum Vivix setiap hari. Vivix nie kaya dgn Resveratol, Tanpa Drugs, Tanpa Bahan Kimia Berbahaya, Selamat untuk Jangka Panjang dan dapat membantu penghidap batuk kering:


Melawan bakteria yg menjangkiti paru-paru.
Mengurangkan pertumbuhan sel tumor paru-paru.
Kurangkan keradangan dan membersihkan saluran pernafasan.
Mendorong menghasilkan interferon semulajadi.
Membantu memperbaiki sel-sel dan tisu pari-paru.

Jadi jom kita cegah sekarang sebelum terlambat! 
Berbaloi-baloi mencuba dan Tak Rugi ambil peluang nie sebab ramai dapat hasil yang positif. 




Tawaran Hebat untuk 2 botol Vivix: 

+ FREE Keahlian RM 68.90
+ FREE Postage RM10.60
+ Dapat Cash Back RM38

Nak Dapatkan Dimana? 


Mudah saja:

Kalau rasa malu-malu kucing nak Whats Apps atau PM, boleh beli secara terus daripada website Shaklee, klik DI SINI 


ATAU 

Nak consult dulu pun boleh, Whats Apps/PM:

Fadilah
0193913712
SID: 1222456
Trusted Shaklee Distributor
FB Page: Healthy Warehouse
ig: healthy_warehouse
COD UKM, Bandar Baru Bangi & Putrajaya

1 comments so far


EmoticonEmoticon